2011/07/16

Best of Arles

Arles in July is the Rencontres Internationales de la Photographie (first photo festival in the world founded in 1969), but also the alternative festival Voies Off, plus smaller exhibitions in every corner of the town. This year, it was my first time visiting this famous event. Here are my favourite discoveries from four very intense days.
Arles en juillet, c'est les Rencontres Internationales de la Photographie (premier festival photo au monde, fondé en 1969), mais aussi l'alternative Voies Off, ainsi que des événements dans tous les coins de la ville. Cette année, c'était la première fois que j'ai assisté à ce "must" du paysage photographique en France. Voici mes coups de cœur de quatre jours très intenses.
Arles erbjuder under juli månad Les Rencontres Internationales de la Photographie (världens första fotofestival, grundad 1969), men här finns även alternativet Voies Off, samt en antal mindre evenemang lite överallt i staden. För mig var det första gången jag upplevde denna fantastiska fotofest. Här är mina favoriter från fyra intensiva dagar. 
The photographies from New York Times magazine Gregory Crewdson, Nan Goldin, Ryan McGinley, Paolo Pellegrin… The number of outstanding photographers who has worked with photo director Kathy Ryan of the New York Times is impressive. In this very complete exhibition, you not only see their prints, but also the correspondance, the storyboards and the behind the scene-videos leading up to the finished pages of the magazine. All this set in a beautiful, old church (see photo). My absolute favorite from Arles.
• Les photographies du New York Times magazine Gregory Crewdson, Nan Goldin, Ryan McGinley, Paolo Pellegrin… Le nombre des grands photographes qui a travaillé avec la directrice photo de New York Times, Kathy Ryan, sont legio. Dans cette exposition très complète, il n'y a pas que les tirages, mais aussi des lettres, les storyboards et les vidéos making of, puis les pages maquettées du magazine. Tous cela dans une belle église ancienne (cf. photo). Mon expo préférée à Arles.
• Fotografierna från New York Times magazine Gregory Crewdson, Nan Goldin, Ryan McGinley, Paolo Pellegrin… Raden av stora fotografer som jobbat med New York Times fotoredaktör, Kathy Ryan, är lång. I den här mycket fullständiga utställningen, finns inte bara de inramade bilderna, men också korrespondans, storyboards och videor som filmats i kulisserna, fram till de färdiga tidningssidorna. Allt detta presenterat i en vacker gammal kyrka (se bild). Min stora favorit i Arles.
  
• PhotoFolio Award 2010 In a style somewhere between David Lynch and Michel Gondry you find swiss Augustin Rebetez, last years winner of PhotoFolio Review, which means the voted best work from the portfolio lectures organized every year during the first ten days of the festival. In his show, Rebetez mixes photos with films, sometimes layer on layer, in an absurd mix that finally makes sense. Don't miss!
• PhotoFolio Award 2010 Dans un style quelque part entre David Lynch et Michel Gondry on trouve le suisse Augustin Rebetez, le lauréat de l'année dernière de PhotoFolio Review, c'est à dire le meilleur portfolio voté dans les lectures organisées chaque année pendant le dix premiers jours du festival. Ici, Rebetez mixe photos avec films, parfois superposés, dans un mélange absurd qui finalement a du sens. À ne pas rater !
• PhotoFolio Award 2010 I en stil någonstans mellan David Lynch och Michel Gondry befinner sig schweizaren Augustin Rebetez, förra årets vinnare av PhotoFolio Review, det vill säga det arbete som röstats fram som den bästa bland deltagarna i de portfolio-visningar som ordnas varje år under festivalens första tio dagar. I den här utställningen blandar Rebetez foton med film, ibland satta ovanpå varandra, i en absurd mix som känns helt rätt. Ett måste!

• Domingo Milella How can you resist a photographer who tells other photographers to look out the window instead of under their blanket? Domingo Milella photographs landscapes and says he is privileged to do so. I felt I was very lucky to see his work in Arles, a fantastic series about the ancient and the modern. The internet version doesn't make it justice, those prints deserve to be seen in a gallery. So if you go to the RIP this summer, check them out in the Points de vue-section among the work chosen by Arthur Walther.
• Domingo Milella
Comment résister à un photographe qui dise aux autres photographes de regarder par la fenêtre au lieu de sous leur couette ?  Domingo Milella prends en photo des paysages et dise que pour lui, c'est un privilège. Je me sentais très heureuse de voir son travail à Arles, une série magnifique sur l'ancien et le contemporain. La version internet n'a rien à voir, ce sont des tirages qu'il faut voir en vrai. Donc si vous partez pour les RIP cet été, allez les voir à la section Points de vue parmi les photographes choisis par Arthur Walther.

• Domingo Milella
Hur kan man motstå en fotograf som säger åt andra fotografer att de ska se ut genom fönstret i stället för att glutta under täcket? Domingo Milella plåtar landskapsbilder och hävdar att för honom är detta ett privelegium. Jag skattade mig lycklig att få se hans bilder i Arles, en fantastisk serie kring det förgågna och nuet. Internetversionen är inget bra alternativ, de här bilderna förtjänar att ses i ett galleri. Så om du befinner dig på RIP i sommar, ta en titt på dem i avdelningen Points de vue bland fotograferna utvalda av Arthur Walther.

• MYOP is a french photo agency that was created in 2005 by photographers willing to defend information as a mode of expression. In Arles, a whole building was filled with their work. Great photos that all tell a story, in beautiful, a little worndown surroundings. (To the right the work of Julien Daniel.)
• MYOP
est une agence photo française qui a été fondé en
2005 par des photographes dont la volonté est de défendre un mode d’expression trop souvent éloigné de son but premier et pourtant intrinsèque : informer. À Arles, toute un immeuble était dédié à leur travail. Des photos sublimes qui toutes racontent une histoire, dans un endroit pleine de charme, un peu délabré. (À droite, des photos par Julien Daniel.)
• MYOP
är en fransk agentur som grundades 2005 av fotografer som ville försvara rätten att använda information som uttrycksmedel.
I Arles, var en hel fastighet fylld med deras bilder. Fantastiska bilder, alla med sin historia, i en lite sliten men desto mer charmfull miljö. (Här ovan foton av Julien Daniel.)

• The Viewer From the scene of emerging photographers, this was my favourite show. The Viewer is an online magazine that promotes current creative photo and video. Among the artists, I fell for the work of Chris Little. 52 rue du 4 septembre, July 3rd-12 2011
• The Viewer Du camp des photographes en herbe, voici mon expo préférée. The Viewer est un magazine en ligne axé sur la création photographique et vidéo actuelle. Parmi les artists, petit faible pour le travail de Chris Little. 52 rue du 4 septembre, 3-12 Juillet 2011
• The Viewer Bland evenemangen som visade  nya fotografer, var det här min favoritutställning. The Viewer är en nättidning som visar ny kreativ fotografi och video. Här föll jag för Chris Littles bilder. 52 rue du 4 septembre, 3-12 juli 2011 

• The Voies off alternative portfolio lectures Instead of paying 290 euros for ten appointments with curators, art directors and magazine editors at Photofolio reviews, you pay six euros for two meetings with perhaps a little less known person (but some of them do both). Sounds like a good deal? Yes it is, but I should add that you have to wait in line for almost an hour (in 36°C, that's a long time), deal with the staff that is a little less polite than the PhotoFolio crew, then show you're photos outdoors in not so fancy conditions, but it sure is an excellent way to promote yourself and get some useful feedback on your work. Only the first ten days of the festival. You'll have to wait until next year!
• Les Voies off lecture de portfolio alternatives
Au lieu de payer 290 euros pour dix rendez-vous avec des commissaires d'expo, des directeurs artistiques et des responsable photo des magazines aux reviews Photofolio, on paie six euros pour deux tête-à-tête avec quelqu'un un peu moins connu (mais parfois c'est les mêmes gens). Une bonne affaire ? Bien sûr, mais il faut rajouter qu'on est obligé de faire la queue pendant presque une heure (ce qui est long quand il fait 36°C dehors), supporter l'accueil qui est moins généreux que chez PhotoFolio, puis montrer ses photos en extérieur dans des conditions moins adaptés, Malgré cela, c'est une façon excellente pour présenter son travail et recevoir quelques conseils utiles. Seulement les dix premiers jours du festival. Il faut donc attendre l'année prochaine.
• The Voies off alternatie portfolio lectures
I stället för att betala 290 euro för tio träffar med utställningskommissarier, art directors och fotoredaktörer, betalar man här sex euro för två träffar med något mindre kända personer (fast ibland är det samma). Låter detta som en bra affär? Det är det, men det ska nämnas att för att kunna få tillgång till detta är man tvungen att köa i nästan en timme (länge, när det är 36°C ute), bli bemött på ett mindre artigt och välkomnande sätt än hos PhotoFolio review, samt vara beredd att visa sina bilder utomhus i rätt så enkla förhållanden. Trots detta är det faktiskt ett bra sätt att få nya kontakter och konstruktiv kritik på det man gör. Bara under de första tio dagarna av festivalen. Vänta tills nästa år!

• Books, books, books! Self publishing is only getting bigger. I saw some very nice examples of this at Le Garage and Ohmybook! My favourite book was the wonderful Ama by Nina Poppe. It was quite expensive as a dummy, so I hope it will be published by an editor one day so I could get i.
• Des livres !
L'auto-édition à la côte ! J'ai vu quelques exemples très sympa à Le Garage et Ohmybook ! Mon livre préféré était l'adorable Ama par Nina Poppe. Il était assez cher en exemplaire unique, donc j'espère qu'un jour il sera édité en plus grand tirage pour que je puisse me le procurer.

• Böcker, böcker, böcker!
Egenutgivningen av fotoböcker blir bara större och större. Jag såg några verkligt fina exempel på detta hos Le Garage och Ohmybook ! Min stora favvis var den underbara boken Ama av Nina Poppe. Den var rätt dyr i dummytappning, så jag hoppas den blir utgiven på förlag snart så att jag kan införskaffa den.
Le Garage On top/en haut/överst
Ohmybook! Underneath/dessous/under

4 commentaires:

  1. Great post, Karin! Will dig all links here.

    Joao

    RépondreSupprimer
  2. Haha, thank you Joao, wish to see you in Arles next year! ;-)

    RépondreSupprimer
  3. Ah, I always miss Arles every year; bad organisation...but thanks to you I feel a little bit there..Will prepare the trip for next year now!

    RépondreSupprimer